URPO ”UPI” YLÖNEN

Urpo ”Upi” Ylönen on jääkiekkovalmentaja ja entinen jääkiekkomaalivahti. Ylönen valittiin vuoden 1968 olympialaisissa toiseen tähdistöjoukkueeseen ja vuoden 1970 MM-kilpailuissa hän oli turnauksen paras maalivahti. Hän pelasi Suomen pääsarjassa Turun Tovereissa ja Turun Palloseurassa. Ylönen pelasi kaikkiaan 188 maaottelua Suomen jääkiekkomaajoukkueessa. Suomen Jääkiekkomuseo aateloi Ylösen Suomen Jääkiekkoleijonaksi numerolla 61. Hän pelasi yhdeksät jääkiekon maailmanmestaruuskisat ja kahdet olympialaiset. Urpo Ylönen -palkinto eli paras maalivahti -palkinto on myös nimetty hänen mukaansa. Vuonna 1987 hän oli yhdessä Hannu Jortikan kanssa valmentamassa Suomen nuoria historialliseen MM- kultaan. Kaudet 1988–1990 hän toimi SM-liigassa KooKoo:n päävalmentajana. Valmentanut mm. Miikka Kiprusoffia, Antero Niittymäkeä, Fredrik Norrenaa, Jani Hurmetta, Atte Engreniä.

”Upi” kuuluu mukaan WOOOM Team:iin jääkiekkomaalivahdin harjoittelun asiantuntijana. Yhdessä olemme päivittäneet ”Upin treenit” tehtäväksi WOOOM harjoitusalustaa hyödyntäen.

JUSSI IKONEN

Jussi Ikonen on lääkäri ja kirurgi, joka on toiminut mm. Suomen jääkiekko maajoukkueen lääkärinä. Jussi kuuluu WOOOM Team:iin asiantuntijalääkärinä.

” Harjoittelu WOOOM harjoitusalustalla parantaa kehonhallintaa, lihasten kestävyysvoimaa ja lonkkaa tukevien lihasten ja keskivartalon syvien lihasten hallintaa ja koordinaatiota, erittäin lajityyppisellä (jääkiekko) harjoittelulla. Harjoittelulla ennalta ehkäistään mm. lonkan alueen nivelvammoja. Jotkut ovat vähentäneet pelikauden ulkopuolella ko. alueen rasituksen minimiin, jottei syntyisi rasitusta ja painetta alueelle. Jollei peruskuntokaudella tehdä vahvistavia harjoitteita, niin milloin tehdään? Fysioterapeutit ovat tulleet tässä avuksi monessa seurassa ja hyvä niin. Harjoittelun tulisi kuitenkin olla riittävän rasittavaa ja liikkeiden lajille tyypiilisiä, huomioiden nopeus, voima ja koordinaatio, lonkkaa ajatellen sen koko liikelaajuus. Maalivahdilla, kuin myös kenttäpelaajalla keskivartalon syvien lihaksien tulee olla hyvässä kunnossa, jotta ne tukisivat lantion, lonkan ja alaraajojen yhteistoimintaa. Raajojen liikkeiden tulee olla hyvin koordinoidut; silmä-käsi yhteistyö, WOOOM harjoittelulla eriytetään ylä- ja alaraajat vrt. rumpujensoitto*. ”

Core:n hallintaa tukeva harjoittelu on hyvä aloittaa jo juniorivaiheessa, jotta luodaan perusta lajityypilliselle harjoittelulle ja myöhemmän iän voima- ja nopeusharjoittelulle ja urheilijan harjoitettavuudelle. Tämän tyyppisestä harjoittelusta on tietenkin hyötyä kaikkien lajien harrastajille.

Liikkuvuusharjoittelun tulee kulkea koko ajan muun harjoittelun matkassa, jotta lihaskireydet eivät aiheuta vääränlaisia asentoja tai ne eivät estä torjunta-asentojen vaatimaa lonkkanivelen liikelaajuutta. Monesti nämä maalivahdin peliä tukevat oheisharjoitteet jäävät liian vähälle huomiolle joukkueharjoitteluissa, sekä itsenäisessä harjoittelussa. Jokaisella lajin harrastajalla tulisi olla kirkkaasti mielessä miten lämmitellä ennen kilpailu-, peli-, joskus jopa harjoitus tilannetta itsenäisesti ! Vastuu harjoitteiden ohjaamisesta on valmentajilla, mutta myös urheilijalla itsellään. Tämän vuoksi kehitimme WOOOM-harjoitusalustan jääkiekkomaalivahdeille, yhdessä fysioterapeutin ja maalivahtivalmentajan kanssan.

TPS:n Salibandy, Laura Rantanen & Jenna Saario

 

 

 

Tosi tehokasta! Syke nousee hyvin! Hauska ja ihan erilainen tapa lämmitellä coren alue ennen lajitreenejä! Kivaa ja samalla haastavaa treeniä!

 

SEURAT, JOTKA OVAT VALINNEET WOOOMIN HARJOITUSALUSTAKSEEN:

asiakkaat
  

* haastattelun pohjalta, teksti: Minna Sirén.

Close
Go top